Piątkowy #FitThursday: Słoneczna pogoda jest super, ale co z elektrolitami?

14
Lipiec
2016

Autor Akademia

Kategoria Aktualności

#fitthursday

Dzisiejszy (a patrząc na datę publikacji nawet wczorajszy!) temat jest ściśle związany z porą roku. Piękna i słoneczna pogoda jest super, ale bardziej na plaży niż na boisku. Dlatego trzeba umieć sobie z nią radzić.

Podstawowa informacja, niezbędna w dalszym czytaniu tekstu: za transport wody odpowiedzialne są błony komórkowe. I żeby organizm mógł prawidłowo funkcjonować musi stale utrzymywać odpowiedni poziom elektrolitów.

Naturalnie – im wyższa temperatura tym bardziej się pocimy. Wraz z potem tracimy podstawowe elektrolity takie jak potas, sód, magnez, chlor, wapń. Są to składniki, które maja wpływ na stopień wysycenia komórki wodą. Możemy pić hektolitry wody, natomiast niepodważalną podstawą są właśnie elektrolity. Możemy mieć bardzo dużą ilość wody pozakomórkowej, która stanowi 50% tego, co znajduje się w środku komórek mięśniowych!

W prostym przekazie: co z tego, że mamy wodę w organizmie skoro ona nie jest tam gdzie powinna? Brak elektrolitów spowoduje, że woda nie dostanie się do środka komórki, czyli – co logiczne- zostanie na zewnątrz i tak właśnie nasza komórka nie będzie mogła z niej skorzystać.

Często pod koniec meczów widzimy zawodników leżących na murawie i wykrzywiających się z bólu, ponieważ łapię ich skurcze. Najczęstszą tego przyczyną w trakcie długiego wysiłku jest odwodnienie lub brak elektrolitów, często oba te niedobory.

Potas – to jego najwięcej tracimy pocąc się! Jest on najważniejszym i najczęściej pomijanym minerałem! Między innymi tak nielubiany, głównie przez smak, sok pomidorowy jest bogatym źródłem wartościowego potasu i gorąco zachęcam do spożywania go profilaktycznie oczywiście sprawdzając etykietę – tak by był on jak najbardziej wartościowy!

W okresach upalnych i przy wzmożonej aktywności fizycznej polecam pić dużo wody wysoko zmineralizowanej. Prowadzić odżywianie bogate w sód, potas (np. pomidory, banany, morele suszone) i magnez (np. pestki dyni, kakao, migdały) oraz stosować odpowiednią i dobraną suplementację także w czasie wykonywania aktywności fizycznej. Oczywiście podstawowym elementem jest odpowiednia regeneracja. Warto zadbać o spokojny sen.

Wskazania do badania stężenia elektrolitów:
– zaburzenia pracy serca
– nieprawidłowe ciśnienie tętnicze krwi
– niewydolność nerek
– bóle i skurcze mięśniowe
– obrzęki kończyn dolnych
– utrata przytomności
– drżenie mięśni
– ogólne osłabienie

Prawidłowe wartości elektrolitów:
sód: 3250 mg/L; 142 mmol/L,
potas: 156 mg/L; 4 mmol/L,
magnez: 24 mg/L; 1 mmol/L,
wapń: 100 mg/L; 2,5 mmol/L.

Wojciech Włodarczyk

Poprzednie części #FitThursday:
Rola wody w organizmie
Oczyszczanie organizmu poprzez zmianę stylu życia!
Błonnik – system oczyszczający organizm
Energia czyli dobra forma i samopoczucie na cały dzień!
Ważna rola tłuszczów!
Sportowcy jako samochody wyścigowe
Dzień meczowy – co jeść?
Jedzenie poza domem
Wprowadzanie stanu równowagi w organizmie
Regeneracja pomeczowa na wagę złota!
Odżywianie XXII wieku – naturalna suplementacja!
W życiu nie ma problemów a są wyzwania, które trzeba tylko umiejętnie rozwiązywać!
Owoce… bardzo istotny element naszego żywienia!

Dla chętnych zmiany żywienia oraz dopasowania odpowiedniej naturalnej suplementacji zapraszam na stronę: www.wybawcaformy.pl
logo

 

Strona wykorzystuje pliki cookies - jeśli zgadzasz się z polityką cookies zatwierdź klikając - "akceptuję"
Akceptuję
x