#FitThursday: Ważna rola tłuszczów!

12
Maj
2016

Autor Akademia

Kategoria Aktualności

#fitthursday

Po węglowodanach przyszedł czas na „tłuszcze” często postrzegane jako przyczynę łapania wagi i zbędnych centymetrów a statystycznie jest wręcz przeciwnie ponieważ najczęściej tego powodem jest nadmiar węglowodanów.

Tłuszcze dzieła się na dwa główne najważniejsze rodzaje : nasycone i nienasycone. Najbardziej wartościowe są te drugie i to one chronią nas przed chorobami. Na rynku występuje dużo wartościowych zdrowych tłuszczy przede wszystkim tłuste ryby morskie. Powiem więcej: im bardziej tłuste, tym lepsze!
Poza tradycyjnym olejem rzepakowym, słonecznikowym i oliwą można dziś kupić olej kukurydziany z pestek: winogron lub dyni, sezamowy, krokoszowy, z rozmaitych orzechów. Mają oczywiście różne smaki, wartości odżywcze i przeznaczenie.

W oleju kukurydzianym, z pestek winogron i dyni przeważają wielonienasycone kwasy tłuszczowe, głównie omega-6. Oleje te nadają się do sałatek, sosów, gotowania, ale nie powinno się na nich smażyć. Do smażenia polecam tylko i wyłącznie olej kokosowy. W oleju lnianym jest sporo omega-3. Jednak ten olej szybko się utlenia, dlatego powinno się go krótko przechowywać, koniecznie w butelkach z ciemnego szkła. Można go jeść tylko na zimno, bo wysoka temperatura niszczy jego cenne właściwości. Bogactwo nienasyconych kwasów tłuszczowych jest w olejach z orzechów. Oprócz tego jest jeszcze awokado i oczywiście uwielbiane przeze mnie i wielu ludzi przeróżne orzechy. Posmarowanie omleta masłem orzechowym? Jak najbardziej!
Ale z jedzeniem ich też nie wolno przesadzać. Bowiem wszystkie tłuszcze, i te dobre, i złe są kaloryczne ponieważ tłuszcz w jednym gramie jest ponad dwa razy bardziej kaloryczny niż gram białka czy węglowodany. Dlatego też po potrawach tłustych trawienie trwa dużo dłużej niż normalnie. W odżywianiu zdrowej osoby dorosłej tłuszcze powinny stanowić do 30 proc. dziennej dawki energii, w tym tłuszcze pochodzenia zwierzęcego tylko 6-7 proc., a niestety często jest go dużo więcej!

Organizm ludzki nie potrafi sam wytworzyć niektórych kwasów nienasyconych nazywanych niezbędnymi m.in. cennych omega-3 i omega-6, więc musimy ich dostarczyć w pożywieniu.
Bardzo istotny dla prawidłowego odżywiania jest stosunek kwasów tłuszczowych omega-6 do omega-3! Idealnie jest jeśli wynosi on 5:1. Na tym samym poziomie powinna znaleźć się równowaga we krwi. Niestety, dieta przeciętnego Polaka nie spełnia takich wymagań i stosunek jest dużo gorszy. Spożywamy za dużo olejów, margaryn i innych tłuszczów roślinnych, które są źródłem kwasów omega-6, a za mało ryb bogatych w omega-3. Trzeba wiedzieć, że nadmiar omega-6 niweczy dobroczynne działanie kwasów omega-3. Także dużo jeszcze jest do zrobienia jeśli chodzi o żywienie!

Kwasy tłuszczowe nienasycone są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu!
Do grupy kwasów tłuszczowych omega 3 zaliczamy:
– kwas: (EPA), (DHA), (ALA)

Najważniejszym argumentem dlaczego w ogóle są takie ważne jest redukcja stanu zapalnego we krwi. Poprzez czynniki podobne do hormonów, kwasy tłuszczowe zamieniają się do cząsteczek łagodzących stan zapalny i poprawiających nasze samopoczucie, także jeżeli komuś go nie brakuje to znaczy że nie jest źle. Szczególnie ważne dla osób mocno aktywnych, którzy są poddani ciężkiemu treningowi lub mają mocna aktywność co kilka dni. Im lepszy wskaźnik omega-6 do omega-3 tym lepsza regeneracja, która dla każdego człowieka jest bardzo istotna. Duże korzyści ze stosowania omega-3 mogą odnieść osoby z chorobami układu krążenia, reumatoidalnego zapalenia stawów, wrzodziejącego zapalenia jelita grubego, astmy, łuszczycy, atopii i innych schorzeń.
Kwasy omega-6, pomimo, że są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu mają działanie zwiększające stan zapalny! W celu redukcji stanu zapalnego warto włączyć suplementację preparatami zawierającymi w składzie kwasy EPA i DHA!

Kwasy tłuszczowe omega-3 pełnią przeróżne role. Bardzo dużo tłuszczów roślinnych pełni funkcje energetyczne np. oleje. Tłuszcze, które znajdują się w rybach pełnia bardzo ważna funkcje i są potrzebne dla prawidłowego funkcjonowania błon komórkowych i mózgu! Uważam osobiście, ze przy tym spadku wartości jedzenia jak i słabej konsumpcji ryb morskich powinno się uzupełniać kwasy EPA i DHA w postaci suplementów Omega-3

Teraz przyszedł czas na ta ciemniejsza stronę naszych TŁUSZCZY w jedzeniu, a więc nasycone kwasy tłuszczowe
Ich źródłem są produkty pochodzenia zwierzęcego. Spożywane w nadmiarze podnoszą poziom cholesterolu całkowitego i jego złej frakcji, zwiększają krzepliwość krwi, prowadzą do miażdżycy, wzrostu ciśnienia tętniczego oraz zaburzeń rytmu serca. Najwięcej tych kwasów dostarczają masło, śmietana, sery żółte i topione, smalec, boczek, słonina, tłuste mięso i wędliny. Także niestety ale bardzo dużo produktów, które przeważają na polskich stołach
Kwasy tłuszczowe trans. Powstają podczas utwardzania olejów roślinnych metodą uwodornienia. Mogą występować w produktach, przy których produkcji wykorzystano takie tłuszcze, np. w niektórych margarynach, ciastkach, chipsach, frytkach, pizzy. Są bardziej szkodliwe od nasyconych. Nie tylko podwyższają poziom złego cholesterolu, ale obniżają dobrego.

Podsumowując: żeby żyć w zdrowiu tłuszcz jak najbardziej jest potrzebny i to jest nieuniknione ważne żeby była równowaga jak wszędzie

Wojciech Włodarczyk

Poprzednie części #FitThursday:
Rola wody w organizmie
Oczyszczanie organizmu poprzez zmianę stylu życia!
Błonnik – system oczyszczający organizm
Energia czyli dobra forma i samopoczucie na cały dzień!

 

Strona wykorzystuje pliki cookies - jeśli zgadzasz się z polityką cookies zatwierdź klikając - "akceptuję"
Akceptuję
x