#FitThursday w Piątek: Dzień meczowy – co jeść?

27
Maj
2016

Autor Akademia

Kategoria Aktualności

#fitthursday

Bolesne zakwaszenie na drugi dzień, skurcze podczas meczu, spadki energii… to tylko parę skutków ubocznych nieodpowiedniego odżywiania przed i po zawodach sportowych!

Tak naprawdę książkowo przygotowanie żywieniowe do zawodów zaczyna się trzy doby przed meczem. To, co zjadamy na ostatni posiłek przed wysiłkiem nawet jeśli jest on poprawny i zbilansowany w składniki odżywcze sprawy do końca nie załatwi, a często może nawet zaszkodzić jeżeli nie znamy podstawowych zasad przed meczowego żywienia. W dzisiejszym #FitThursday poruszymy kwestie ostatnich 24h przed meczem. Co robić by nasz organizm był jak najlepiej przygotowany?

Na dzień przed zawodami śniadanie powinno być oparte na sporej ilości tłuszczów roślinnych przy ograniczeniu węglowodanów prostych i nabiału, na który bardzo dużo osób ma nietolerancję a nawet nie zdaje sobie z tego sprawy.

Przed obiadem – ok. pół godziny – proponuję skorzystać z porcji owoców najlepiej dojrzałych bez pestek i skórek a na sam obiad ułożyć proporcje około:

– 50% zawartości talerza węglowodany złożone
– 25% białko
– 25% warzywa surowe

Czyli możliwości jest dużo. Przykładowym posiłkiem może być kasza gryczana, dorsz na parze i porcja ulubionych warzyw. W ciągu dnia, zależnie od wagi, proponuję przypilnować dobrego nawodnienia (mówiliśmy o tym w poprzednich częściach!) z włączeniem w to porządnego izotonika i nie mam na myśli tych preparatów z telewizji, które w sklepie kosztują 3 złote, a tak naprawdę są naszpikowane jedynie zbędnymi cukrami.

Przed kolacja w ramach ładowania glikogenu ponowić znowu porcją owoców a już na samą kolacje proporcje:

– 35% węglowodany złożone
– 30% białko
– 35% warzywa gotowane i surowe

Moja propozycja:
Porcja grillowanego łososia, szpinak bądź marchewka z młodym zielonym groszkiem oraz kasza jaglana

Oczywiście tutaj podaję przykładowe podstawowe kwestie przedmeczowego żywienia bo tak naprawdę indywidualne podejście do każdego zawodnika jest kluczem do sukcesu całej drużyny!

Żywienie w dniu meczu ma to do siebie, że ma kilka istotnych elementów na które trzeba zwrócić uwagę. Przykład warzyw i owoców – bardzo istotna sprawa! Jeśli chodzi o warzywa to polecam unikać wszystkich rodzajów kapust, papryk, wszystkie sałatki z octem oraz z, popularnymi w Polsce, zasmażkami. Najlepiej wybierać warzywa gotowane bądź blanszowane. Do nich mogą się zaliczać marchewka, szpinak, kalafior i wiele innych.

Przede wszystkim powinno się unikać wszystkich niedojrzałych owoców oraz tych z pestkami i skórkami, które mogą być ciężkostrawne dla naszego żołądka. Najlepiej wybierać dojrzałe owoce, a najlepiej w formie przecierów bądź świeżych soków. Przykładem mogą być owoce jeżynowate (maliny, truskawki itp.), banany, morele czy brzoskwinie.

Mówiliśmy też sporo o błonniku w poprzednich częściach i jak na co dzień jest on bardzo istotnym elementem odżywiania każdego człowieka, tak w dniu meczu nie zalecam jedzenia w dużych ilościach ponieważ spowalnia trawienie przez co możemy niekiedy mieć uczucie ciężkości na żołądku. Oczywiście, tak jak wspominałem na początku, temat żywienia w przededniu i dniu meczu jest bardzo złożony, i to nie taka łatwa sprawa, aby wszystko odpowiednio dobrać by dany organizm był w 100% przygotowany do wysiłku fizycznego.

Bardzo ważną kwestią jest słuchanie swojego organizmu czyli zwracanie uwagi na to czy po jakichś posiłkach czujemy się wzdęci ponieważ to są już pierwsze oznaki czego wolno a czego raczej nie.

I nowość: zadanie domowe! Każdy czytelnik, który chce prowadzić zdrowy tryb życia, niech sobie zacznie prowadzić notatki samopoczucia podczas aktywności fizycznej po ostatnim posiłku. Może po czasie pewne rzeczy się wyjaśnią jeśli chodzi o słabsza dyspozycję?
Wojciech Włodarczyk

Poprzednie części #FitThursday:
Rola wody w organizmie
Oczyszczanie organizmu poprzez zmianę stylu życia!
Błonnik – system oczyszczający organizm
Energia czyli dobra forma i samopoczucie na cały dzień!
Ważna rola tłuszczów!
Sportowcy jako samochody wyścigowe

 

Strona wykorzystuje pliki cookies - jeśli zgadzasz się z polityką cookies zatwierdź klikając - "akceptuję"
Akceptuję
x