#FitThursday: Sportowcy jako samochody wyścigowe

19
Maj
2016

Autor Akademia

Kategoria Aktualności

#fitthursday

Dzisiejszy temat chcę poświęcić nie samemu żywieniu a problemowi jaki występuje wśród sportowców i jest on związany właśnie z zaburzeniami żywienia. Jest to często bagatelizowana kwestia, która przez małą świadomość i brak podstawowej edukacji zawodników oraz ich opiekunów prowadzi do różnych negatywnych konsekwencji!

Właściwe żywienie oraz suplementacja są podstawowym aspektem osiągnięcia sukcesu sportowego w dzisiejszych czasach. Zaburzenia odżywiania lub nieprawidłowe dobranie żywienia wpływają nie tylko na zdolność do wysiłku, ale również na stan psychiczny osoby. Ludzki organizm potrzebuje około 60 minerałów oraz witamin, których nie jest w stanie pozyskać w inny sposób jak tylko poprzez zbilansowane odżywianie. Dużo składników nawet tych dobrych dostarczamy w nadmiarze, co jest skutkiem słabszej formy bądź odwrotnych efektów od oczekiwanych. W druga stronę niedobór niektórych składników, może prowadzić do poważnych konsekwencji dla sportowca.

Niestety, ale – nie ma co się oszukiwać – często sportowcy uważają, że ze wzgledu na to że mają w ciagu dnia duży wydatek energetyczny i dobrze wyglądają to mogą sobie pozwalać na dużo więcej. Jak to się mawia „mi wolno przecież i tak to spalę”. Nic bardziej mylnego! Przy mocnych treningach nasz organizm zaczyna się bronić, dlatego – porównując do świata motoryzacji – wyobraźmy sobie samochód sportowy, który jest źle eksploatowany… Naturalnie, że szybciej się zepsuje. Ze sportowcami jest tak samo: oni są takimi właśnie samochodami wyścigowymi. Tylko często źle tankowanymi i eksploatowanymi. Dlatego często powstają pewne komplikacje a rozwiązanie leży u podstaw czyli w ODŻYWIANIU!

Zawodnicy uprawiający dyscypliny, w których ważnym elementem jest masa ciała mogą być narażeni na zaburzenia odżywiania bardziej niż inni sportowcy lub ludzie nieuprawiający sportu.

Sportowcy u których występują pierwsze oznaki takich problemów powinni zacząć myśleć o zmianach swojego podejścia do żywienia.

Podam kilka przykładów przez co możemy stwierdzić początki zabrudzenia odżywiania.

– spadek formy
– osłabiona wydajność i zwiększony czas regeneracji po treningu
– słaba koncentracja
– zwiększone ryzyko kontuzji
– problemy z wypróżnianiem albo prawidłowym trawieniem
– obniżona gęstość kości (szczególnie w wieku rozwojowym)
– częste skurcze
– zaburzenia cyklu menstruacyjnego u kobiet
– złe samopoczucie
– ciągłe zmęczenie
– bóle głowy
– zmniejszona tolerancja na niskie temperatury
– początki anemii

Patrząc na to wszystko możemy sami zadać sobie pytanie: czy nasze odżywianie idzie w parze z aktywnością fizyczna, która uprawiamy?

Przykładów podawał nie będę, ale jest gro zawodników w świecie sportu, którzy dzięki poprawie odżywiania osiągnęli wyniki o których mogli wczesniej tylko pomarzyć. Każdy ma oczywiście prawo wyboru czy chce iść na łatwiznę czy się zaangażować w swój rozwój na 100%. Ale od razu zapowiadam, że to nie jest wygodne bo zmiany kosztują.

Życzę wszystkim czytelnikom w imieniu swoim i Akademii właściwego wyboru!

Wojciech Włodarczyk

Poprzednie części #FitThursday:
Rola wody w organizmie
Oczyszczanie organizmu poprzez zmianę stylu życia!
Błonnik – system oczyszczający organizm
Energia czyli dobra forma i samopoczucie na cały dzień!
Ważna rola tłuszczów!

 

Strona wykorzystuje pliki cookies - jeśli zgadzasz się z polityką cookies zatwierdź klikając - "akceptuję"
Akceptuję
x