#FitThursday: Rola wody w organizmie

07
Kwiecień
2016

Autor Akademia

Kategoria Aktualności

#fitthursday

W drugiej części #FitThursday Wojciech Włodarczyk tłumaczy zawodnikom rolę wody w organizmie. Za oknem robi się coraz lepsza pogoda, a w związku z tym nasz organizm jest narażony na wiele niebezpieczeństw. Dlatego warto pamiętać m.in. o odpowiednim nawodnieniu. Zapraszamy!

Woda nie bez powodu jest nazywana źródłem życia bądź milczącym składnikiem odżywczym. Odgrywa bardzo istotną rolę w wielu procesach organizmu i występuje w każdej komórce, tkance i narządzie organizmu człowieka. U mężczyzn stanowi około ona średnio 70%, a u kobiet 60% ciała. Różnice te wynikają z większego udziału tkanki tłuszczowej w organizmie kobiet.

Utrzymanie zdrowego poziomu wody zapewnia efektywne funkcjonowanie organizmu jak i w kwestii fizyczne jak i psychicznej! Zmniejsza ryzyko wystąpienia wielu problemów zdrowotnych z tym związanych. Pomaga utrzymać prawidłową perystaltykę jelit, oczyszcza organizm, polepsza wchłanialność substancji odżywczych i reguluje temperaturę ciała. Do tego chroni oraz nawilża stawy i powietrze w płucach, podkręca metabolizm. I tak długo można byłoby wymieniać jej korzyści.

Poziom wody w organizmie może naturalnie zmieniać się przez dzień i noc. Ciało ma tendencję do dehydratacji po długiej nocy, stąd różnice w płynie między dniem i nocą. Poziom aktywności fizycznej, jedzenie dużych posiłków, choroba, długa kąpiel mogą także powodować różnice w poziomie nawodnienia. Ważne jest, aby zwracać uwagę czy na pewno pijemy tyle wody ile odpowiada naszym potrzeba organizmu. Picie dużej ilości wody za jednym razem nic nie da. Tylko systematyczne stosowanie moze wpłynąć na utrzymanie prawidłowego nawodnienia cały czas, a przecież o to nam chodzi!

Na nasze nawodnienie składają się w 75% płyny zewnątrzkomórkowe i 25% wewnątrzkomórkowe. Profilaktycznie powinno się przyjmować około 0.04 litra na każdy kilogram masy ciała także to proste równanie może nam pomóc w ustaleniu podstawowego zapotrzebowania bez wysiłku fizycznego.

Każdego dnia woda ucieka nam z organizmu na różne sposoby m.in. poprzez czynności fizjologiczne czy pocenie się. Przez skórę i oddychanie, również. Oczywiście wzrost temperatury i każda aktywność fizyczna zwiększają straty wodne. W pierwszej kolejności tracone są zawsze płyny zewnątrzkomórkowe. Jednak większość wody sportowcy tracą z potem.

Nawodnienie zależy w dużej mierze od czasu trwania treningu i jego intensywności. Ćwiczenia można podzielić na trzy rodzaje:
– 30 minut – wtedy nie trzeba zbytnio nawadniać organizmu podczas wysiłku;
– około godziny o słabej intensywności – wtedy nawadniamy wodą w czasie wysiłku;
– około godziny o wysokiej intensywności – najlepiej dodatkowo przyjmować napoje dla sportowców oparte na wodzie.

Organizm wysyła do nas wiele sygnałów, zanim się odwodni. Począwszy od pragnienia, uczucia suchości w gardle i ciągłe zmęczenie poprzez przyspieszony puls, podwyższoną temperaturę ciała, a na złuszczającej się skórze i zniszczonych włosach kończąc. W związku z pogodą, a robi się na zewnątrz coraz cieplej, więc naszym zadaniem jest postawienie sobie celu: picie odpowiedniej ilości wody i systematyczne kontrolowanie tego!

Wojciech Włodarczyk

 

Strona wykorzystuje pliki cookies - jeśli zgadzasz się z polityką cookies zatwierdź klikając - "akceptuję"
Akceptuję
x