#FitThursday: Nie taki ziemniak zły, jak go malują

18
Maj
2017

Autor Akademia

Kategoria Aktualności

#fitthursday 2

Najbardziej powszechne warzywo w Polsce. Nie wiem jak to wygląda ogólnie na świecie, ale w niemalże każdym polskim domu zajmuje istotne miejsce. I bardzo dobrze! Jak najbardziej myśląc o zdrowym odżywianiu nie możemy na naszych talerzach pomijać tego gościa. Oczywiście w odpowiedniej formie i ilości, bo jeżeli mowa o ziemniaczkach z masełkiem, śmietanka, w formie puree…

To na pewno trzeba to mocno przedyskutować. Sam ziemniak jest lekkostrawny – posiada dobrze przyswajalne skrobie. Jako ciekawostka: skrobia jest lepiej trawiona w formie opornej, a taką uzyskujemy jedząc ziemniaki po wystudzeniu. Posiada potas niezwykle potrzebny sportowcom w celu utrzymania równowagi w nawodnieniu. Innych minerałów też mu nie brakuje. Między innymi magnez, fosfor, wapń, cynk czy miedź.

Polecamy obszerną rozmowę z Wojciechem Włodarczykiem!

Dodatkowo jest również źródłem witamin A, E, B1, B2, B3, PP, C, D oraz K. Jest niskokaloryczny: 100 g to tylko 76 kcal. Ale zapomnijmy tu o proporcjach pół na pół z kotletem schabowym! 100 g to niewiele więcej jak jeden kartofel. Ponad to zestawiając go obok niezwykle popularnego ostatnio Batat, czyli jego słodkiej odmiany mają wiele cech wspólnych, a przy tym na korzyść ziemniaka. Jednak! Batat wyróżnia się na pewno większą ilością wapnia (trzykrotnie). sodu (od 55 g do 60 g) oraz witamin A i E. Dlatego medalu złotego za to bym mu nie dał, choć nie twierdzę, że nie jestem jego fanem, szczególnie smakowym. Oczywiście kasze i ich królewskie odmiany (jaglana) maja wiele racji bytu w miejsce ziemniaków, dlatego odradzałbym całkowitą rezygnacje z nich. Zwłaszcza sportowcom! Wspomnę jeszcze, że błonnik jest też obecny w SKÓRCE, a przy zawartości wody w wysokości ok. 70% idealnie komponuje się przy trawieniu.

„Zawodnicy w wielu przypadkach myślą, że wszystko zależy od diety. Chcą otrzymać rozwiązanie na papierze, a ja takiego nie daje”

Podsumowując: rocznie przeciętny Polak zjada ok. 116 kg ziemniaków (dla przykładu Niemcy konsumują ich o połowę mniej). Pomimo regularnego od 2009 roku spadku jego popularności to pamiętajmy, aby urozmaicać nim nasze dania by przerwać tę złą passę.

Na koniec, gdybyście nie znali prostych zasad przechowywania i stosowania, opiszę je w skrócie:
1. Schowaj je w chłodnym miejscu i bez dostępu światła.
2. Nie przechowuj ich w plastikowej torbie, najlepsze będą naturalne materiały: papier, len, wiklinowy koszyczek.
3. Wykrawaj zielone i kiełkujące miejsca w ziemniakach – zawierają one szkodliwą solaninę.
4. W okresie przednówka (wiosną) nie magazynuj długo ziemniaków, zjadaj je w ciągu kilku dni od kupienia.

Wojciech Włodarczyk

Wszystkie odcinki #FitThursday znajdziecie: TUTAJ

Dla chętnych zmiany żywienia oraz dopasowania odpowiedniej naturalnej suplementacji zapraszam na stronę: www.wybawcaformy.pl
logo

oraz

R22 Fit Club

 

Strona wykorzystuje pliki cookies - jeśli zgadzasz się z polityką cookies zatwierdź klikając - "akceptuję"
Akceptuję
x