#FitThursday: Metabolizm. Czego nie widać, ale czuć

04
Maj
2017

Autor Akademia

Kategoria Aktualności

#fitthursday 2

Jak wszyscy wiemy wraz z nadejściem wiosny, tempo życia wzrasta, rozkwitają pąki, jest coraz więcej zieleni, zwierząt, uśmiechu oraz energii. Tak samo jak natura, budzi się do życia nasz metabolizm.

Metabolizm, czyli wszystkie procesy zachodzące w komórkach naszego organizmu. Warunkuje on zatem tempo tych przemian – im szybsze tym lepiej.

Naturalnie jesteśmy w stanie modyfikować go kilkoma sposobami, jak chociażby trening, picie wody czy regularne posiłki. I daje nam to do zrozumienia, że im więcej trenujemy i więcej energii wytwarzamy to musimy tę energię dostarczyć w formie jedzenia. Sportowcy jedzą i powinni jeść więcej niż osoba o umiarkowanej aktywności lub przy siedzącym trybie życia.

Do czynników niezależnych należą: wiek (im jesteśmy starsi tym M jest wolniejszy), płeć (u mężczyzn jest szybszy ze względu na większy udział mięśni), temperatura ciała (podwyższenie temperatury o jeden stopień wywołuje przyspieszenie tempa o ok.12%) i klimat (ludzie żyjący w tropikach maja M wyższy niż ci z koła podbiegunowego).

Są też czynniki na które mamy większy wpływ:
– Dieta. Po zjedzeniu posiłku metabolizm przyśpiesza na kilkadziesiąt minut. Jednak to, o ile wzrośnie jego tempo, zależy od rodzaju pożywienia. Największy wzrost tempa metabolizmu (o ok. 20%) następuje po spożyciu białka.
– Wspomniana już wcześniej aktywność fizyczna. Ruch zwiększa zapotrzebowanie organizmu na energię, a tym samym przyspiesza metabolizm. Ćwiczenia kardio to idealny sposób na bieżące przyspieszenie metabolizmu. Natomiast ćwiczenia siłowe rozbudowują mięśnie, a im większa masa mięśniowa, tym szybszy metabolizm zarówno spoczynkowy (wtedy, gdy pozostajesz bez ruchu), jak i wysiłkowy (gdy ćwiczysz).

Podstawowe tempo metabolizmu można wyliczyć za pomocą wzorów. Całkowita przemiana materii (CPM) = podstawowa przemiana materii (PPM) x współczynnik aktywności fizycznej (WAF). W skrócie: CPM = PPM x WAF

Aby poznać PPM posługuje się analizatorem składu ciała, który jest dostępny dla wszystkich moich podopiecznych oraz dobieram współczynnik aktywności. Dla osób mało aktywnych: od 1,4 do 1,5. Dla osób prowadzących umiarkowanie aktywny tryb życia: 1,7. Dla osób aktywnych fizycznie: 2,0.

Wiemy już od czego metabolizm zależy, ale pamiętajmy że sami narażamy się na jego spowolnienie przez permanentny stres, zbyt dużą ilość treningu z niewłaściwym żywieniem, zbyt niską podażą kalorii i węglowodanów (tarczyca potrzebuje ich do prawidłowego wytwarzania hormonów), niedobór jodu (dlatego na te wakacje pomyślmy o polskim morzu!), niewłaściwie żywienie, które nie dostarcza witamin i składników odżywczych. Część witamin spełnia funkcję w działaniu enzymów organizmu (bez nich działanie procesów zachodzących w organizmie jest zaburzone). Na koniec wisienka na torcie, a obok tortu… szampan? No właśnie ALKOHOL także bardzo drastycznie wpływa na jakość naszych przemian biochemicznych w organizmie, właściwie je BLOKUJE, spowalniając metabolizm nawet o 30%.

Za tydzień pokażę sposoby na przyspieszenie naszego dzisiejszego bohatera!
Wojciech Włodarczyk

Wszystkie odcinki #FitThursday znajdziecie: TUTAJ

Dla chętnych zmiany żywienia oraz dopasowania odpowiedniej naturalnej suplementacji zapraszam na stronę: www.wybawcaformy.pl
logo

oraz

R22 Fit Club

 

Strona wykorzystuje pliki cookies - jeśli zgadzasz się z polityką cookies zatwierdź klikając - "akceptuję"
Akceptuję
x