#FitThursday: Jak wychować przyszłego olimpijczyka, ponad przeciętnego sportowca?

26
Sierpień
2016

Autor Akademia

Kategoria Aktualności

#fitthursday

Takie pytanie zadaje sobie każdy rodzic, który zdecydował się na bycie mocnym filarem w fizycznym rozwoju swoich pociech.

Jest to ważne pytanie w kontekście choćby naboru, który Akademia Piłkarska Wisła Kraków organizuje. Szczegóły TUTAJ.

Jest kilka rzeczy, o które warto zadbać aby młodzi pozostali w sporcie i wykorzystać drzemiący w nim potencjał. Każdy wie o tym, że trening to podstaw i to bez dwóch zdań, ale rola rodzica tutaj nie kończy się na odwiezieniu na trening i opłaceniu zajęć. Choć, jeżeli taka sytuacja jest to i tak jest sporo. Finansowanie nie jest sprawą jedyną na którą rodzice powinni się, jeśli jest taka możliwość, przygotować.

To, co możemy dać swoim pociechom najlepszego, jest za darmo. Mowa o zaangażowaniu, wsparciu emocjonalnym, odpowiednich wzorcach. To rodzice bowiem mają największy wpływ na kierunek rozwoju dziecka w pierwszych kilkunastu latach jego życia. To z nich czerpie ono przykład: jak się zachowywać, co mówić i jakie mieć poglądy. Budując więc fundamenty podejścia dziecka do sportu, nie sposób tego wpływu pominąć. Co więcej, można tę zależność wykorzystać na korzyść rozwoju sportowego dziecka i treningu. Jak to zrobić? Temat rzeka, więc nie omieszkam go rozszerzyć o kolejne artykuły. Dzisiaj ważne dla mnie jest aby przekazać WAM, drodzy rodzice, że 80% pełni sukcesu leży w kuchni.

Moje doświadczenie mówi mi, że nie jest to przypadkowy rozkład sił. Wiele osób ma przeświadczenie, ze młody powinien jeść po prostu dużo. Ale kto jak nie Wy, jest w stanie zakorzenić u swojej pociechy te WŁAŚCIWE nawyki żywieniowe? Dzięki którym będzie mogło się cieszyć drogą do swoich sportowych marzeń, zamiast martwic się wciąż odnawiającymi się przeziębieniami, kontuzjami etc.

Bądźmy realistami, tydzień w plecy z treningiem przez chorobę, plus powrót do pełni sił przez kolejne dwa jeśli lekarz przepisał antybiotyk, który jak wiemy obniża sprawność naszego organizmu. Młody sportowiec pozbawiony odpowiedniego zapasu substancji energetycznych lub prawidłowego nawodnienia może odczuwać pogorszenie siły, szybkości, wytrzymałości, zmniejszone skupienie i większą męczliwość, a ponadto jest zagrożony zwiększonym ryzykiem urazu.

Tak więc lodówka. Jak powinna wyglądać by ze spokojem czuć, że to co daje z siebie na treningu przyniesie oczekiwane możliwości?

Każdy jest indywidualnym przypadkiem, więc jeżeli ja przygotowuję piłkarzy pod tym względem, to dwóch kolegów z jednej drużyny może mieć bardzo różny zestaw posiłków i przekąsek. Bo przecież w dzisiejszych czasach mamy żywienie wegan, wegetarian, bezglutenowców… Każdy ma też inne kubki smakowe, a jednak upodobania wobec smaku też odgrywają wielką rolę.

Jest natomiast parę aspektów których należy się trzymać!

Zamiast słodyczy – pieczone jabłko z cynamonem? – banał który może przyczynić się do zmiany przekonań, że chipsy i batony to jedyne słodkości. W diecie sportowca powinny pochodzić z produktów takich jak miód, świeże i suszone owoce lub soki.

Gotujmy! – sposób obróbki produktów spożywczych jest istotnym elementem zdrowego żywienia. Gotowanie zamiast smażenia sprawi, że potrawy będą lekkostrawne i mniej kaloryczne.

Dużo warzyw to dużo zdrowia – warzywa dostarczają cennych składników mineralnych, witamin, błonnika oraz uatrakcyjniają posiłki. Każdego dnia warto spożywać minimum 3 porcje warzyw.

Unikajmy ciężkostrawnych tłustych potraw – w diecie młodych sportowców należy stawiać na chude mięso, drób i ryby. Mięsa chude są lekkostrawne oraz zawierają więcej białka. Dodatkowo, po lżejszym posiłku trening będzie efektywniejszy.

Przypomnę jeszcze raz, te podpunkty to nawet nie jest rozwinięcie tematu, dlatego… piszę dla Was co tydzień! :)
Wojciech Włodarczyk

Wszystkie odcinki #FitThursday znajdziecie: TUTAJ

Dla chętnych zmiany żywienia oraz dopasowania odpowiedniej naturalnej suplementacji zapraszam na stronę: www.wybawcaformy.pl
logo

 

Strona wykorzystuje pliki cookies - jeśli zgadzasz się z polityką cookies zatwierdź klikając - "akceptuję"
Akceptuję
x