#FitThursday: Energia czyli dobra forma i samopoczucie na cały dzień!

05
Maj
2016

Autor Akademia

Kategoria Aktualności

#fitthursday

Zacznijmy od pytania: czy tankujemy odpowiednie paliwo dla naszych potrzeb? Węglowodany, obok takich elementów jak: białko, witaminy, minerały i tłuszcze są jednymi z najważniejszych składników pokarmowych i głównym materiałem energetycznym w organizmie człowieka.

Węglowodany są najważniejszym składnikiem energetycznym w żywieniu człowieka. Dzielą się na cukry proste i złożone. W organizmie człowieka są magazynowane w wątrobie i mięśniach. Odgrywają w ustroju znamienną rolę bo obok tłuszczów stanowią najważniejsze źródło energii. Węglowodany niezależnie od postaci podlegają przemianie w glukozę, która później ulega spalaniu lub zgromadzeniu w postaci tkanki tłuszczowej, którą powinniśmy utrzymywać w normie. Podwyższony poziom tkanki tłuszczowej może spowodować różne następstwa jak i ryzyko problemów zdrowotnych, nie wspominając o słabej formie sportowej i sylwetce.

Źródłem węglowodanów są produkty spożywcze pochodzenia roślinnego, zwłaszcza zbożowe i ziemniaki. Redukowanie spożycia węglowodanów do poziomu niższego niż 55% ogólnego zapotrzebowania kalorycznego jest niekorzystne dla organizmu, nie wspominając o osobach aktywnych fizycznie, które potrzebują tych węglowodanów do prawidłowego rozwoju i regeneracji tak jak samochód paliwa do jazdy.

Spożycie cukru i słodyczy nie powinno przekroczyć 10% tego zapotrzebowania, a jak już występuje to najlepiej od razu po zakończeniu aktywności fizycznej. Należy zachować odpowiedni dla potrzeb poziom spożycia ziemniaków oraz produktów zbożowych w postaci: makaronu, kaszy czy pieczywa. Pod względem odżywczym korzystniejsze są produkty mniej przetworzone technologicznie: chleb razowy, grahamki, kasza gryczana i jęczmienna oraz płatki owsiane. Oprócz skrobi zawierają one więcej błonnika, białka, witamin oraz soli mineralnych.

Niektóre węglowodany są materiałem budulcowym dla elementów strukturalnych komórek jak np. aminocukry. Inne np. błonnik pokarmowy usprawniają funkcjonowanie układu trawiennego, zapobiegają zaparciom i wspomagają proces utraty wagi. Oprócz tego konieczne są dla prawidłowego wykorzystania białek w organizmie. Pomagają w regeneracji mięśni, wspomagają pracę mózgu, biorą udział w procesie spalania tłuszczów i wchodzą w skład surowicy krwi, także śmiało można uznać je za bezcenne w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu człowieka.

Często przy różnego rodzaju dietach słyszymy o obniżaniu węglowodanów w codziennym żywieniu do minimum, także korzystając z okazji chciałbym znowu porównać sytuacje do użytkowania samochodu. Jeżeli auto do użytku i przemieszczania się potrzebuje paliwa, a patrząc na organizm ludzki to węglowodany są głównym paliwem dla nas, to nie ma mowy by ograniczać ich spożywanie, ponieważ to wreszcie my „staniemy w miejscu”!

Najczęstsze objawy niedoboru węglowodanów w żywieniu to np. spadki koncentracji, senność w ciągu dnia, bóle głowy, rozkojarzenie, słaba regeneracja, a w następstwie częste urazy i kontuzje. Spożycie węglowodanów ustala się indywidualnie do potrzeb każdego człowieka, jak i indywidualnego wydatku energetycznego przez wykonywanie aktywności fizycznej. Podsumowując: jak nie zatankujesz to nie pojedziesz!

Wojciech Włodarczyk

Poprzednie części #FitThursday:
Rola wody w organizmie
Oczyszczanie organizmu poprzez zmianę stylu życia!
Błonnik – system oczyszczający organizm
Energia czyli dobra forma i samopoczucie na cały dzień!

 

Strona wykorzystuje pliki cookies - jeśli zgadzasz się z polityką cookies zatwierdź klikając - "akceptuję"
Akceptuję
x