#FitThursday: Cukier niejedno ma imię

08
Czerwiec
2017

Autor Akademia

Kategoria Aktualności

#fitthursday 2

Obecny w niemal każdym domu, wszechobecny w produktach sklepowych, istniejący nie tylko w postaci maleńkich białych kryształów pochodzących z buraka. Cukier.

Najczęściej występujący cukier to ten rafinowany biały – znajdujący się w większości cukierniczek. Rafinowany cukier jest zbiorem czystych kalorii urozmaiconych kilkoma substancjami chemicznymi… Nie dajcie się nabrać na to, że biały cukier może powstać tylko z buraka! Z trzciny cukrowej też można otrzymać biały cukier.

Cukier trzcinowy. Przypisywane są mu przede wszystkim właściwości kojące, bakteriobójcze, wykrztuśne i przeciwbólowe. Podobno doskonale leczy wszelkie rany i oparzenia. Jest bogaty w minerały – szczególnie żelazo i magnez, których w naszej diecie nie znajdujemy zbyt wiele.

Ksylitol. Cukier z brzozy, posiadający znacznie mniej kalorii niż dwa powyższe i czternastokrotnie mniejszy indeks glikemiczny. Pozytywnie wpływa na kościec, przez umiejętne przyswajanie wapnia do kości. Tym samym wpływa na ochronę szkliwa zębów przed urazami i osiadaniem kamienia. Polecany jest przy chorobach dziąseł, bowiem przywraca naturalne pH w jamie ustnej. Działa także antybakteryjnie, szczególnie polecany osobom z aktywnymi bakteriami E.coli.

Cukier palmowy. Zwany także kokosowym, zawiera wiele minerałów, wśród których dominują cynk, potas i żelazo oraz sporą ilość witamin z grupy B. Nadaje się do przyprawiania dań kuchni orientalnej, nadając im specyficzny smak. Jest znacznie mniej słodki od pozostałych, ale za to nadaje posmak toffi. Idealny dla diabetyków. Naturalnie występujące enzymy, spowalniają wchłanianie cukru do krwi.

Stewia. Występuje w postaci liści stewii w naturalnej formie, bądź wysuszonych, a następnie sproszkowanych lub uformowanych w kształt drobnych tabletek wielkości słodzika. Stewia nie dostarcza energii, a więc pozbawiona jest węglowodanów, białek i tłuszczów. Zawiera jednak substancje bioaktywne, takie jak związki fenolowe, czyli silne związki przeciwutleniające, witaminę C, kwas foliowy oraz składniki mineralne takie jak wapń, potas, żelazo i magnez.

Cukier z agawy. Jest kolejnym na liście osób chorych na cukrzycę, ale i tych, którzy chcą dbać o zdrowie, bowiem nie jest trawiony przez organizm, dlatego nie podnosi poziomu glukozy we krwi. I teraz uwaga! Prawdą jest, że syrop z agawy znany jest w Meksyku od setek lat, jako substancja słodząca, jednak proces ten był przeprowadzany w sposób całkowicie naturalny, a uzyskany syrop składem i smakiem nie przypominał tego, który obecnie można kupić w sklepach.
Dziś, proces ten odbywa się przy pomocy chemicznych procesów, przy użyciu genetycznie zmodyfikowanych enzymów. Ich zadaniem jest wydobyć z korzenia agawy!, jak najwięcej płynu, bogatego we fruktozę, która nie jest dla każdego dobra! Pożądana na pewno u sportowców, gdzie poziom energii szybko uzupełniamy właśnie tym cukrem, w postaci bananów, daktyli, czy innych owoców PO lub W TRAKCIE długiego wysiłku.

Jeszcze dodam o naszym naturalnym – co ważne – ze sprawdzonej pasieki, miodku, który za kilka lat może być na wagę złota. O cechach prozdrowotnych pszczelego efektu pracy można napisać całą książkę. Znane nam są jego właściwości bakteriobójcze, antyoksydacyjne i wzmacniające odporność. Jak jednak wygląda słodzenie miodem? Przede wszystkim trzeba pamiętać, że całe jego dobrodziejstwo ulega zniszczeniu w temperaturze powyżej 60°C. Łyżeczka miodu dodana do gorącej herbaty zamienia się głównie we fruktozę i glukozę, czyli po prostu w cukier. I tak jak w przypadku cukru liczy 40 kcal.

Strzeżmy się natomiast „słodzidła” jakim jest SYROP GLUKOZOWO – FRUKTOZOWY. Wiem, że zapewne każdy już wie, że należy go unikać, nie mniej dla czystego sumienia w skrócie o nim.
Stosowany jest w produkcji soków, napojów gazowanych, dżemów, wsadów owocowych, owoców kandyzowanych, zup, ketchupów, zalew do ogórków i śledzi, likierów, piwa, wyrobów piekarniczych, a także w przemyśle mleczarskim do mlecznych napojów fermentowanych, serków twarogowych, deserów mlecznych i lodów. Powoduje przyrost ilości tkanki tłuszczowej. Wynika to z wpływu spożytej glukozy na zwiększenie stężenia insuliny, w konsekwencji prowadzącej do insulinoodporności oraz wpływu fruktozy, która sprzyja nasileniu szlaków metabolicznych odpowiedzialnych za lipogenezę, czyli tworzenia tkanki tłuszczowej.

Dlatego powiedzenie „słodkiego, miłego życia” musi być rozważane pod względem czym tak naprawdę chcemy słodzić!

Wojciech Włodarczyk

Wszystkie odcinki #FitThursday znajdziecie: TUTAJ

Dla chętnych zmiany żywienia oraz dopasowania odpowiedniej naturalnej suplementacji zapraszam na stronę: www.wybawcaformy.pl
logo

oraz

R22 Fit Club

 

Strona wykorzystuje pliki cookies - jeśli zgadzasz się z polityką cookies zatwierdź klikając - "akceptuję"
Akceptuję
x